Ako na efektívny Home Office ?

Či už podnikáte priamo z domova alebo príležitostne máte na home office nárok, pravdepodobne ste v určitom okamihu zápasili s množstvom rozptýlení a pokušení, ktoré Vám domáca kancelária ponúka. Pes Vás volá von, práčovňa hlási koniec programu alebo Vás rušia hluční susedia či vlastné deti. V daných prípadoch začínate míňať svoj čas na odradenie týchto rušivých prvkov a nezostáva Vám čas pridelený na výkon práce.

V opačnom prípade Vám však práca z domu môže priniesť viaceré výhody a následne aj zvýšiť produktivitu. Výskum z nedávneho článku Harvard Business Review naznačuje, že zamestnanci, ktorí pracujú v rovnakom časovom harmonograme z domu, dokážu každý deň urobiť viac ako ich kolegovia v práci. Vysvetlenie ? Pokojné prostredie napomáha produktivite, a to najmä vďaka výhode vlastného priestoru, ktorý si môžu pracovníci vlastnoručne prispôsobiť individuálnym požiadavkám. Existujú aj ďalšie skvelé dôvody či už napríklad nižšie náklady na transport alebo možnosť prípravy vlastnej stravy.

Ako si vytvoriť z vašej domácej kancelárie produktívnejší priestor sa dočítate v tomto článku. Spísali sme pre Vás jednotlivé tipy na produktivitu, ktoré si následne môžete replikovať a vyskúšať vo svojom vlastnom pracovnom priestore.

 

1.  Prispôsobte vzhľad Vašej kancelárie

Ak ste tak ešte neurobili, prvým krokom k produktívnej domácej práci je prispôsobenie si vzhľadu Vašej vlastnej kancelárie. Vo svojom dome je potrebné mať miesto, ktoré je pripravené na prácu kedykoľvek, počas pracovného dňa. Nemalo by sa jednať o vašu obývaciu miestnosť s prenosným počítačom nachádzajúcim sa na gauči. Vytvorte si osobitý priestor, a ak máte skúsenosti s ručným náradím, môžete si dokonca prispôsobiť Váš šatník na šikovnú domácu kanceláriu. Keďže sa bude jednať o vašu pracovnú plochu alebo pracovný stôl, mali by ste ho mať čo najviac prispôsobený Vašim požiadavkám aby ste sa v danom priestore cítili pohodlne. Vaša domáca kancelária môže potrebovať viac ako len stôl a stoličku. Ak trávite svoj čas čítaním rôznych dokumentov, zvážte pohodlné kreslo a lampu pre kvalitné osvetlenie. Veľkosť stola je taktiež dôležitá, ak často triedite dokumenty a organizuje stretnutia s klientmi na doma.

Keď už máte svoj pracovný priestor nastavený podľa Vašich predstáv, budete sa v ňom môcť pohybovať rýchlejšie a oveľa efektívnejšie. Nezabudnite sa však zbaviť všetkého rušivého v priestore, ako sú televízory a predmety pre domácnosť, ktoré odvádzajú vašu pozornosť.

 

2.  Nastavte si svoj pracovný čas

Ak skutočne chcete maximalizovať svoj pracovný výkon, mali by ste si správne rozvrhnúť svoj čas. Môžete pracovať typickým rozvrhom 8 hodín denne alebo radšej skrátiť svoje hodiny a pracovať iba od 9.00 do 3.00 po obede. Pokiaľ nemáte nadriadeného, ktorý Vám diktuje vašu dostupnosť, môžete si nastaviť ľubovoľný počet hodín. Ak chcete maximalizovať efektívnosť a nie ste viazaní na konkrétnom plánom práce, zvážte použitie rôznych časových rámcov a zistite, v ktorom čase sa cítite najproduktívnejší. Možno zistíte, že skoré ráno Vám osobne vyhovuje a prácu budete začínať o 4 alebo 5 hodine ráno a ukončíte ju do poludnia. Poprípade môžete uprednostniť nočný rozvrh oproti tomu dennému, kedy môžete pociťovať najmenej rozptýlení.

Nestačí si len nastaviť svoj pracovný čas, ale je potrebné ho aj dodržiavať. Pracujte v čas, ktorý ste si stanovili a zbytočne ho nenavýšte o prestávky, ktoré Vás len v konečnom dôsledku nútia si svoj rozvrh predĺžiť.

 

3.  Vopred si naplánujte úlohy

Na začiatku Vášho dňa si vyčleňte 10 minút na vytvorenie podrobného kontrolného zoznamu. Následne strávte ďalších 5 minút vypracovaním ešte kratšieho zoznamu s úlohami, o ktorých viete, že ich v najbližších hodinách splníte. Ak totiž existuje priveľa úloh na jeden deň, nie je žiadny spôsob ako ich všetky zvládnuť. Tento trik Vám nielenže pomôže zapamätať si každú úlohu, ale taktiež Vám rozdelí deň na menšie uskutočniteľné činnosti. Navyše, akonáhle uvidíte, že Vaša úloha bola splnená a vyškrtnutá zo zoznamu, tieto viditeľné úspechy nakopnú Vašu produktivitu.

Ako bolo uvedené vyššie, denný zoznam môže byť obrovských časovým sporiteľom. Keď začínate pracovať v pondelok, zapíšte si aj úlohy, ktoré musíte splniť v utorok a prišli Vám na myseľ.  Keď nadíde nasledujúci deň, Váš plán už bude čiastočne pripravený a Vy rovno môžete prejsť na úlohy a nemusíte tak znovu nad nimi premýšľať.

 

4.  Stanovte si zmysluplné prestávky

Keď nastane čas na prestávku, väčšina z nás ho trávi na Facebook-u alebo na iných sociálnych médiách. Pre produktívnejší spôsob nabíjania batérií, skúste si radšej prečítať príslušné články, aby Vám poskytli inšpiráciu a zoznámili Vás s inováciami vo vašom odbore. Ak vnímate pokles vo Vašej produktivite, venujte Váš čas napríklad prehliadaním príspevkov na Pinterest-e, aby ste získali inšpiráciu a motiváciu a následne pokračujte v práci.

Spravidla bývame najproduktívnejší jednu celú hodinu. Preto si rozdeľte Vašu prácu na hodinové bloky, a ak je to možné použite časovač, aby Vás o čase informoval. Akonáhle ste odpracovali príslušnú hodinu, vstaňte, napite a občerstvite sa. Pohybujte sa iba niekoľko minúť a následne si znova sadnite a pustite sa späť do práce. Dlhé prestávky majú totiž tendenciu spôsobiť stratu koncentrácie. Ďalšou maličkosťou, ktorá však môže spôsobiť veľký rozdiel je pravidlo 20-20-20. Snažte sa po 20-tich minútach pozerania sa na obrazovku odvrátiť zrak a pozerajte sa na niečo vo vzdialenosti 20 yardov po dobu 20-tich sekúnd. Daná aktivita napomáha znížiť namáhanie očí spôsobené príliš dlhým sledovaním digitálnej obrazovky.

 

5.  Nezostaňte oblečený vo svojom pyžame

Jeden zo zlozvykov, ktorý však väčšina ľudí podvedome vykonáva je ranné putovanie dole schodmi v pyžame, schmatnutie šálky s kávou a smerovanie priamo k počítaču. Nerobte to. Prinúťte sa vstať v pravidelných intervaloch počas pracovných dní. V opačnom prípade sa budete len rozptyľovať, stratíte prehľad o čase a ostanete v panike, keď Vás šéf požiada o video-hovor. Nejedná sa len o obliekanie, vďaka ktorému sa budete cítiť profesionálnejšie a pripravení zvládnuť svoju prácu produktívne, ale rovnako nezanedbávajte aj osobnú hygienu.

 

 

Užitočné články

Chcete sa dozvedieť ďalšie užitočné informácie zo sveta účtovníctva?