Podávanie Kontrolného výkazu - časť 2.
Podnikateľský subjekt, ktorý je platiteľom dane z pridanej hodnoty, musí od roku 2014 spolu s daňovým priznaním k dani z pridanej hodnoty (ďalej len „DPH“) podávať aj tzv. kontrolný výkaz. Prvé výkazy mesačných platiteľov by mali byť finančnej správe zaslané do 25. februára 2014.
V prvej časti článku nájdete informácie o tom, kto je povinný podávať kontrolný výkaz, o pokutách a sankciách a spôsobe doručovania. V druhej časti článku uvádzame podrobnosti o transakciách uvádzaných v kontrolnom výkaze.
Transakcie uvádzané v kontrolnom výkaze
1. Časť A – sem patria údaje z vyhotovených faktúr, ktoré je platiteľ dane povinný vyhotoviť podľa §71 až §75 zákona o DPH
A.1. Údaje z vyhotovených faktúr, ktoré je platiteľ dane povinný vyhotoviť zdaniteľnej osobe (právnická osoba, fyzická osoba podnikateľ), platiteľovi DPH alebo právnickej osobe, ktorá nie je zdaniteľnou osobou (obec, VÚC). Nepatrí sem faktúra vyhotovená fyzickej osobe nepodnikateľovi ani zjednodušený daňový doklad.
A.2. Sem patria údaje z vyhotovených faktúr, ktoré je platiteľ DPH povinný vyhotoviť a z ktorých je osobou povinnou platiť daň v tuzemsku, pokiaľ však ide o špecifické komodity:
- poľnohospodárske plodiny
- kovy a kovové predmety
- mobilné telefóny
- integrované obvody
Do tohto oddielu sa nezahŕňa kovový šrot resp. iný tuzemský prenos daňovej povinnosti, nepatria sem ani zjednodušené doklady.
2. Časť B – uvádzajú sa tu informácie o údajoch z prijatých faktúr
B.1. (samozdanenia – tuzemské, cezhraničné) sem patria údaje z prijatých faktúr, u ktorých je platiteľ dane ako príjemca plnenia osobou povinnou platiť daň v tuzemsku podľa zákona o DPH. Príjemca uvádza údaje v B.1. aj keď nemá nárok na odpočet dane.
B.2. Vchádzajú sem údaje z prijatých faktúr, pri ktorých je náš dodávateľ platiteľ DPH a pri ktorých si my ako príjemca plnenia (odberateľ) uplatňujeme odpočítanie dane.
B.3. Údaje o celkových sumách základov dane, dane a odpočítanej dane z prijatých zjednodušených faktúr podľa zákona o DPH, napr. doklady z ERP, doklad za tovar a službu ak cena vrátane dane nie je vyššia ako 100 €, diaľničné známky.
3. Časť C - údaje z prijatých a vyhotovených opravných faktúr podľa zákona o DPH
C.1. Údaje o vyhotovených opravných faktúrach dodávateľom k faktúram v A.1 a A.2. Neuvádzajú sa sem dobropisy a ťarchopisy k bločkom z ERP a dobropisy a ťarchopisy vystavené fyzickým osobám.
C.2. Údaje o prijatých opravných faktúrach odberateľom k faktúram v B.1 a B.2. Uvádzajú sa tu aj všetky prijaté dobropisy a ťarchopisy a taktiež aj opravy základu dane k B.3. Pri C1 a C2 je maximálne dôležité číslo pôvodnej faktúry, ku ktorej sa vystavuje dobropis alebo ťarchopis, nakoľko sa vykazuje v kontrolnom výkaze.
4. Časť D – uvádzajú sa sem informácie o dodaní tovaru a služieb iných ako v časti A, pri ktorých je dodávateľ povinný platiť daň
D.1. Uvádzajú sa tu údaje o celkových základoch dane (obratoch) evidovaných všetkými elektronickými registračnými pokladnicami (vrátane opráv základu dane). A teda ide o priamy predaj cez ERP. Úhrady v hotovosti vystavených faktúr sem môžu/nemusia uvádzať.
D.2. Patria sem údaje o dodaní tovarov a služieb iných ako v časti A, konkrétne údaje, ktoré sa neevidujú elektronickou registračnou pokladnicou. Do časti D2 uvádza platiteľ to, čo nezahrnul do D.1. (napr. predaj cestovných lístkov, diaľničných známok) a faktúry vystavené fyzickým osobám, nezdaniteľným osobám a zjednodušené faktúry do 100 eur. Do časti D.2. sa uvádzajú napríklad aj predaj stravných lístkov zamestnancom , bezodplatné dodanie. Neuvádzajú sa krádeže, oprava odpočítanej dane, vysporiadanie koeficientu DPH v poslednom zdaňovacom období.

