Ukladanie účtovných závierok do registra od roku 2014
Jednou z dlho očakávaných zmien v účtovníctve je zavedenie centrálneho registra účtovných závierok. Doteraz mal podnikateľ povinnosť predložiť účtovnú závierku niekoľkokrát. Zavedením tohto registra má zjednodušiť život podnikateľom.
Od 1.1.2014 bude každá účtovná jednotka povinná elektronickou formou zaslať účtovnú závierku do centrálneho registra účtovných závierok. To znamená, že účtovná závierka za rok 2013 sa bude predkladať už len jednému subjektu. Po odoslaní účtovnej závierky do centrálneho registra musí register doručiť účtovnú závierku všetkým inštitúciám, kde má byť účtovná závierka predložená.
Register účtovných závierok má byť rozdelený na verejnú a neverejnú časť. Vo verejnej časti budú zobrazované len také účtovné závierky, ktoré je možné považovať za verejné a ostatné dokumenty budú zobrazované v neverejnej časti.
Do registra účtovných závierok budú mať povinnosť zaslať účtovnú závierku elektronicky tieto subjekty:
- účtovná jednotka, ktorá je platiteľom DPH,
- daňový poradca za účtovnú jednotku, ktorú zastupuje pri správe daní,
- advokát za účtovnú jednotku, ktorého zastupuje pri správe daní,
- zástupca neuvedený v predchádzajúcich bodoch za účtovnú jednotku, ktorá je platiteľom DPH, ktorého zastupuje pri správe daní.
Ostatné účtovné jednotky majú možnosť výberu medzi zaslaním elektronicky alebo v listinnej podobe. V prípade účtovnej závierky v listinnej podobe je ju potrebné zaslať na príslušný daňový úrad. Ten je povinný previesť ju do elektronickej podoby a postúpiť ho do centrálneho registra účtovných závierok.
Podľa niektorých podnikateľov sa vďaka centrálnemu registru dostanú k ľuďom informácie, ktoré môžu využiť vo svoj prospech, ba dokonca ich môžu aj zneužiť. Zámerom Ministerstva financií SR má byť zjednodušenie procesov predkladania dokumentov pre podnikateľov, zjednodušenie procesov využívania informácií účtovných závierok vo verejnej správe a sprehľadnenie podnikateľského prostredia.

