Zábezpeka na daň z pridanej hodnoty („DPH“)

Povinnosť zložiť zábezpeku na DPH môže vzniknúť osobe, ktorá má povinnosť registrácie pre DPH alebo osobe, ktorá požiadala o tzv. dobrovoľnú registráciu. Všetko závisí od konkrétnej zdaniteľnej osoby a jej histórie.

Skúma sa nielen história konkrétnej účtovnej jednotky, ktorá žiada o registráciu na DPH ale aj jej štatutárnych orgánov a spoločníkov. Cieľom je eliminovať riziká z neuhradenia budúcich daňových povinností.

Hlavným kritériom je zistenie, či spoločnosť v čase registrácie nemá nedoplatky na daniach vyššie ako 1 000 €, resp. či nemajú nedoplatky iné spoločnosti, s ktorými je táto účtovná jednotka prepojená personálne (či už prostredníctvom konateľa alebo spoločníkov, či členom iných orgánov). Ďalej sa skúma, či prepojeným spoločnostiam nebola v minulosti zrušená registrácia z niektorých vážnych dôvodov, ako opakovane nepodané daňové priznanie, neuhradenie daňovej povinnosti alebo nekontaktovateľnosti, či porušenia v prípade výkonu daňovej kontroly.

Čo sa týka výšky zábezpeky, tá je naozaj rôzna. Rozpätie je dané od 1 000 € do 500 000 €. Príslušný správca dane výšku zábezpeky oznámi prostredníctvom rozhodnutia.

 Zloženie zábezpeky na daň predstavuje:

  • zloženie peňažných prostriedkov na účet daňového úradu alebo,
  • banková záruka poskytnutá bankou bez výhrad.

Proti rozhodnutiu o výške zábezpeky môže spoločnosť podať odvolanie do 8 dní od doručenia rozhodnutia. Odvolanie sa však nemá odkladný účinok a teda spoločnosť je povinná zábezpeku zložiť do 20 dní od doručenia rozhodnutia. V prípade nezaplatenia bude táto zábezpeka vymáhaná ako neuhradená daň podľa daňového poriadku. Zároveň neuhradenie zábezpeky nie je dôvodom na odmietnutie registrácie a teda spoločnosť bude zaregistrovaná ako platca DPH.

Zábezpeku daňový úrad bude držať na svojom účte nasledujúcich 12 mesiacov. Po uplynutí tejto doby má daňový úrad ďalších 30 dní na to, aby prostriedky vrátil.